Twee eenvoudige manieren om te stoppen met piekeren

 

Vastzitten in je gedachten

Het is zo gemakkelijk om vast te komen zitten in je gedachten en het lijkt zo moeilijk om eruit te komen. Ik zeg expres “lijkt’ want hier zijn 2 eenvoudige technieken die je hierbij kunnen helpen.

Ben jij geneigd om veel te piekeren, in je hoofd te zitten en je zorgen te maken? Lees dan snel verder.

 

“The mind is just like a muscle – the more you exercise it, the stronger it gets and the more it can expand.” 
― Idowu Koyenikan

(De geest is net een spier – hoe meer je hem traint, hoe sterker hij wordt en hoe meer hij kan uitzetten.”

– Idowu Koyenikan)

 

Vastzitten in een vervelende gedachtencyclus, omdat je zorgen maakt over iets wat staat te gebeuren (toekomst) of aan iets uit je verleden denkt, kan heel snel een negatieve spiraal worden, wat kan leiden tot verwarring, angst en pijn.

 

Vaak weten we dat het doorgaan met continue nadenken de uitkomst niet zal voorspellen of het verleden zal veranderen en het voelt heel vervelend en onrustig. We weten dit, maar het is zo gemakkelijk om erin verstrikt te raken.

 

Wat kun je eraan doen?

Grondingstechnieken kunnen je helpen om uit je denken te komen.

Wat is een grondingstechniek?

Een gronding- of aardingstechniek is een geweldig hulpmiddel om je gedachtencyclus te doorbreken en je naar het hier en nu te brengen. Ze helpen je terug te komen naar het huidige moment en je af te leiden van onbehulpzame, overweldigende denkpatronen.

Aardingstechnieken zijn zeker niet het enige hulpmiddel en ze maken zeker geen eind aan je problemen, maar als je ze toepast, kunnen ze je wel de verlichting bieden die je nodig hebt. Omdat veel van je stress en angst wordt veroorzaakt door je gedachten. Een aardingstechniek helpt je om afstand te nemen van die gedachten, geeft je ruimte zodat je niet direct hoeft te reageren en triggert je ontspanningsreactie, die op deze momenten nodig is.

Er zijn vele grondingstechnieken die je kunt toepassen, ik deel de twee waar mijn klanten het meeste baat bij hebben en het meest enthousiast over zijn:

 

De Aftel-Aardingstechniek en de kleur-Aardingstechniek.

 

De aftel (54321) Aardingstechniek:

Noem 5 dingen die je kunt zien (beker, tas, gras, persoon)

Noem 4 dingen die je kunt voelen (warmte, kou, wind op mijn gezicht, stoel waar ik op zit, elleboog op de tafel)

Noem 3 dingen die je kunt horen (radio, verkeer, vogels zingen, mensen praten, geluiden van buiten)

Noem 2 dingen die je kunt ruiken zoals de geur van koffie, parfum, schoonmaakmiddel, hond of kat, gemaaid gras)

Noem 1 ding dat je leuk vindt aan jezelf (je ogen of glimlach, een goede moeder zijn,  je gevoel voor humor, dat je een goede vriendin bent )

 

De Kleur Aardingstechniek:

Kies een kleur naar keuze (Elke kleur is goed, ik begin meestal met mijn lievelingskleur)

Kijk om je heen en vind 5 dingen van die kleur.

Kies een andere kleur en herhaal minstens nog 1 keer

 

Het fijne aan deze technieken is dat je ze overal kunt doen. Op je werk, tijdens het reizen (auto, trein, fiets, wandelend), op het toilet, in bed of bad.

Wees mild voor jezelf

Als je aan het piekeren bent, kan het heel moeilijk zijn om jezelf eraan te herinneren een grondingstechniek te doen.  Zelfs als je het bedenkt, kan het moeilijk zijn om jezelf ertoe te brengen het daadwerkelijk te doen. Dit is normaal, dus stel geen al te hoge verwachtingen aan jezelf. Soms duurt het even voordat je door hebt dat je in een denkspiraal zit. Start met beseffen en erkennen dát je in een denkspiraal zit, zodra je dat kan, kun je een grondingstechniek toepassen. Wees niet te streng voor jezelf als je niet bij de eerste tekenen beseft dat je in een denkspiraal zit, feliciteer jezelf gewoon als je dat wél doet. En pas dan de aardingstechniek toe die jij het prettigst vindt.   Merk je dat je tijdens of na het oefenen van de aardingstechniek je gedachten teruggaan naar het piekeren of overdenken? Dat is niet erg. Je kunt je meer ontspannen voelen en daardoor helder nadenken en de dingen vanuit een nieuw perspectief bekijken.

Blijf je piekeren, herhaal de grondingstechniek dan. Je kunt ze ook langer laten duren. Als je het bijvoorbeeld moeilijk vind om bepaalde gedachten los te laten, kun je een primaire kleur kiezen en op zoek gaan naar 10 dingen.

Er zijn geen harde regels, het gaat erom wat je helpt om uit je hoofd te gaan en je beter te voelen. Zet in wat voor jou werkt.

Meer hulp nodig? Boek een Stop met Piekeren sessie

 

Claudia Koehoorn